Zelfrijdende auto in Wageningen?

WEpod

Zou het echt gaan gebeuren, binnenkort een zelfrijdende auto op de kennisas van Ede-Wageningen? Het plan is dat (in 2015-2016) tussen het station Ede-Wageningen en Wageningen Campus twee zelfrijdende auto’s als proef komen te rijden. Voor de Campus zijn zelfs plannen om een zelfrijdende 20-persoonsbus rond te laten rijden. Zie de nieuwsberichten van de NOS en Omroep Gelderland. Ook op andere plekken in Nederland zijn ze bezig met de mogelijkheid van zelfrijdende auto’s. In het buitenland leven dit soort ideeën al langer en zijn de proeven uitgevoerd, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten door Google.

Dromen over…

Vele mensen kennen de zelfrijdende auto van Google, maar ook de grote autofabrikanten ontwikkelen zelfrijdende modellen.  Het zou toch prachtig zijn als een van de modellen uit onderstaande filmpjes op de kennisas gaat rijden.

De proef met de zelfrijdende auto geeft een bijdrage aan de gewenning in het verkeer en aan de kennisontwikkeling in Nederland op het gebied van regelgeving, mobiliteit en techniek. Voor de langere termijn kan de zelfrijdende auto veel verbeteren, minder ongelukken en daarmee een verbetering van de veiligheid op de weg. Minder files, zelfrijdende auto’s remmen of wijken niet onverwachts uit. Minder belasting van het milieu door de regelmatige manier van rijden en het delen van auto’s. En als het in Nederland met alle drukte kan, dan zal het toch ook goed moeten gaan in andere landen. Alleen maar positieve kanten? In het Volkskrant artikel (6 oktober 2014) komen nog een aantal problemen naar voren die nog niet helemaal zijn uitontwikkeld. De zelfrijdende auto’s kunnen nog niet optimaal reageren op onverwachtse zaken die binnen een stad plaatsvinden. Een ander groot probleem is de aansprakelijkheid bij ongelukken. Wet en regelgeving zijn daar nog niet op aangepast, momenteel wordt dit landelijk uitgezocht. Technisch is er al wel veel mogelijk, blijkt uit onderstaande filmpjes van Mercedes, Volvo, BMW en Nissan.

Zelfrijdende auto

Google Car

Zijn we vernieuwend in FoodValley met dit idee voor zelfrijdende auto’s? Zeker! Het komt maar op weinig plekken voor dat ook daadwerkelijk auto’s voor langere tijd zelfstandig gaan rondrijden. In Zweden leeft eenzelfde idee, daar wil Volvo in 2017 rond de stad Göteborg 100 zelfrijdende auto’s op de snelwegen laten rijden. Naast Volvo willen Nissan en Mercedes vergelijkbare experimenten gaan doen. In de Verenigde Staten doet Google met een Toyota Prius vele testen op het gebied van zelfrijdende auto’s.

Minister van Infrastructuur en Milieu, Schultz van Haegen, wil de ontheffingsregels aanpassen zodat in 2015 grootschalige testen met zelfrijdende auto’s op de openbare weg mogelijk worden. De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) wordt bevoegd om voor de testritten ontheffing te verlenen. De minister deed eerder al een proefrit in een zelfrijdende auto op Amsterdamse ringweg A10. Het lijkt me persoonlijk prachtig om dit als minister van Infrastructuur mee te maken, de grootste innovatie op de weg sinds tijden.

In de nieuwsartikelen werd veelal melding gemaakt van de zelfrijdende auto in Abu Dhabi, volgens het Personal Rapid Transit (PRT). De PRT voertuigen rijden op aanvraag over een netwerk van sporen van station naar station. Ik hoop dat het in FoodValley echte zelfrijdende auto’s worden die opgaan in het verkeer en niet over sporen hoeven te rijden.

Wat kost het?

Volgens Provincie Gelderland zijn de kosten voor een eerste studie circa € 100.000,-. Bij een definitief besluit zal een financieringsvoorstel opgesteld worden voor de pilot, geschatte kosten zijn € 2 miljoen. Wie verder gaat investeren is mij nog onbekend. Ontwikkelingen komen niet uit het niets, daar moet soms veel tijd en geld aan worden besteed. Voorbeeld is onderzoek in de ruimtevaartsector, met de ontwikkelde materialen worden nu vele lichte vervoerstoepassingen gemaakt, de opgedane expertise wordt nu toegepast in klimaatobservatie en het bouwen van zonnepanelen.

Nog mooier zou zijn…

Als de innovaties van FoodValley ook meer zichtbaar worden in de publieke ruimte van FoodValley. Test de ontwikkelingen openlijk en laat het publiek zien wat er gebeurt en wat het nut is. Zie Wageningen als een vrij en toegankelijke proeftuin van technologie uit FoodValley. Maar wat hebben de zelfrijdende auto’s dan met FoodValley te maken? Niet meteen heel veel, maar het zou toch prachtig zijn ter benadrukking van de mogelijkheden en het innovatieve karakter van de topsector FoodValley. Het vooruitzicht is dat in de winter van 2015 de pilot wordt voorgelegd aan de Provinciale Staten en de auto’s mogelijk rijden in 2015-2016.

Als de zelfrijdende auto over de Kennisas Ede-Wageningen gaat rijden, dan wel vanaf station Ede-Wageningen tot aan het Business en Science Park Wageningen. De Campus wordt dan een mooie tussenstop tussen station en innovatieve bedrijvigheid. Daarbij zou het toch mooi zijn als de klant met het openbaar vervoer komt en het laatste stuk in een zelfrijdende auto verder wordt vervoerd. Nog mooier zou zijn als op de langere termijn de Valleilijn geheel zelfrijdend wordt…


Hieronder de verschillende automerken die een zelfrijdende auto hebben uitgebracht. De conceptcar van Mercedes is het meest futuristisch en zou ik wel willen zien rondrijden, als tweede de Volvo. Welke jullie?

Volvo Drive Me

Mercedes F 015 Concept

BMW i3

Audi RS 7

Nissan

Google Car

}

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.