Waarom ik groot fan ben van TV-reclames

TV-Reclame - Gezien op TV

Sommige mensen haten ze, maar ik ben er groot fan van. Sommige mensen gaan gelijk iets anders doen, maar ik kijk er vrijwillig naar op YouTube: TV-reclames.

Waarom reclame?

Voor bedrijven worden reclames als onmisbaar gezien. Door reclames proberen ze het gedrag van consumenten te beïnvloeden en de producten bij de mensen bekend te maken zodat ze worden gekocht. Ook hopen ze dat mensen een reclame leuk vinden of juist irritant en zodat deze dan met andere mensen worden besproken bij bijvoorbeeld een verjaardag. Dit laatste zorgt voor de benodigde naamsbekendheid. Maar waarom vind ik de reclames zo interessant? Welke technieken gebruiken de makers daarvoor? Hieronder laat ik  een aantal voorbeelden zien.

Aansluiten bij evenementen met inhakers

Het bekendste voorbeeld  is de inhaker en die vind ik ook het leukst omdat hier vaak met humor wordt gewerkt en wordt aangesloten bij een actuele gebeurtenis. Bij een groot evenement waar veel mensen naar kijken wordt een reclame bedacht die daarbij aansluit. Een bekend voorbeeld is bij het EK of WK voetbal met de Wuppies, de Welpies en de Hamsters van Albert Heijn. Ook Heineken laat zich vaak zien met het rugnummer shirt en de Trompet, een combinatie van trommel en hoed.

Op 4 juli 2015 start de Tour de France in Utrecht, supermarkt Jumbo haakt daar mooi op in met een campagne. Volgens Jumbo schuilt in iedereen een kampioen en dat laten ze zien in een tv-reclame. Op het laatst komt zelfs Joop Zoetemelk, de Nederlandse winnaar van de Tour, nog in het reclamefilmpje voor. De boodschap wordt steeds herhaald, een goede techniek om het te laten hangen. Dus waar ben jij kampioen in?

TV-reclames met een boodschap…

Reclames worden soms ook gebruikt om een bepaalde zaak duidelijk te maken. Deze Volkswagen reclame laat zien wat gebeurt als je een smartphone gebruikt tijdens het rijden. Een pijnlijke boodschap, maar van groot belang bij het veilig deelnemen aan het verkeer. Goed toe te passen bij speciale momenten zoals in de bioscoop.

Positieve reactie met humor

Hoe meer humor hoe vaker de reclame wordt onthouden. Onbewust wordt er een goed gevoel aan de reclame overgehouden. Hoe leuker hoe beter. Positieve associaties blijven langer hangen en worden dan gekoppeld aan het merk. Zelf ben ik groot fan van de ‘Even Apeldoorn Bellen’ reclames. Ook de bierreclames van Amstel en Heineken kan ik waarderen. Een van nieuwste reclames van ‘Even Apeldoorn bellen’ maakt een mooie verbinding met de presentatie van gadgets, zoals Apple vaak doet. In dit filmpje zie je dat twee inbrekers het wel heel makkelijk krijgen, maar hoe komt dat….?

Sterkere boodschap met muziek

Eentje die ook altijd goed werkt is muziek onder de reclame te zetten. Muziek versterkt de boodschap en kan voor betere herinnering zorgen. Bij vervelende boodschappen een wat droevig deuntje en bij vrolijke uitingen een opzwepend muziekje. Een goed voorbeeld is de reclame van Albert Heijn met de zomerhits….en deze blijft hangen hoor…. Lalalala ;-)

Richten op een speciale doelgroep

Autoverhuurbedrijf Hertz laat in onderstaand filmpje zien hoe ze een specifieke, maar diverse groep wilden bereiken en overtuigen tot het huren van een auto. Hertz biedt tegenwoordig speciale hondenkooien aan voor in de auto. De mensen die ze willen bereiken hebben één ding gemeen: ze hebben een hond.

Om die mensen te bereiken legden ze bij uitlaatplekken botten neer met een boodschap eraan. Een directe en persoonlijke aanpak, ook wel direct marketing genoemd. En wie vertrouwen mensen meer dan hun beste vriend? Toch wordt dit soort reclames niet altijd gewaardeerd door de directe inbreuk in de vrije tijd van de mensen.

Viral?

Naast de reclames op TV gebruiken ook een aantal bedrijven een andere manier om bekendheid te krijgen. Dit doen ze door filmpjes te maken die zo leuk zijn dat ze worden gedeeld via sociale media, als het filmpje veel wordt gedeeld dan gaat het ‘viral’. En dit kan snel gaan.

Een voorbeeld van een leuk online gebruikt filmpje is die van KLM. Een schattig hondje die op een speciale manier de gevonden voorwerpen terug brengt. Dat moet toch wel gedeeld worden dan…

Zijn er nog andere technieken?

Er zijn nog vele andere technieken die worden gebruikt. Bijvoorbeeld het gebruik van vaste personages. Het gezin in de Jumbo reclame of de supermarktmanager van Albert Heijn komen altijd terug in de reclames. Ondertussen is de bekende supermarktmanager gestopt, het was zelfs groot nieuws. Beter kan je het niet hebben als reclamemaker. Ook wordt veel gebruik gemaakt van bekende mensen, vooral in sport reclames. Bekende mensen worden gezien als voorbeeld, kijkers kunnen zich ook met bekende mensen vergelijken en identificeren. En als een bekend persoon het product gebruikt dan zal het wel goed zijn.

Zo zie je dat de makers van reclames veel verschillende technieken gebruiken om bij een emotie los te maken. Irritant of om juist een goed gevoel te geven. Ik vind het prachtig om deze technieken terug te vinden in de tv-reclames.

Wat valt jou op?

Als jij naar een reclame kijkt, wat valt er dan op? En heb jij nog voorbeeld van een geniale reclame?

  • Deze blog is eerder uitgebracht op JongIn.
  • Afbeelding verkregen via Wikimedia.
}

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.