Verdwalen in de woestijnstad Yazd

Woestijnstad Yazd in de avond

Langs de snelweg in de buurt van Marvdasht neem ik de bus richting de woestijnstad Yazd. De dag daarvoor heb ik de mooiste historische plekken van Iran kunnen bezoeken: Persepolis en Pasargadae.

Bij het instappen in de bus ontdek ik al gauw twee bekende gezichten. Een Duits-Chinees koppel die ik in de trein van Istanbul naar Teheran voor het eerst zag. Ze waren niet het gezelligste koppel, maar toch even prettig om bij te praten over de avonturen in Iran.

Overnachten in het Oriënt Hostel

In Yazd aangekomen delen we een taxi naar het centrum. De onderhandelingskills van het koppel komen goed van pas, in plaats van 8000 toma betalen we maar 4000 toma. Het is augustus en geen hoogseizoen in Yazd. Dat merk ik in de keuze van hostels. Uiteindelijk neem ik een dorm van 230.000 Rial (ca € 6,-) bij het Orient Hostel. Vooral voor de gezelligheid, er gaan namelijk veel backpackers naar toe. Helaas hebben de kamers verschrikkelijke bedden, ze zijn hard en kraken enorm. De douche is oké, maar het toilet is een hurktoilet en daar ben ik persoonlijk geen fan van. Een relaxte binnentuin met lekker eten doet veel goeds. En natuurlijk het prachtige uitzicht vanaf het hostel.

Uitzicht vanaf het Orient Hostel uit woestijnstad Yazd

Het prachtige uitzicht vanaf het Oriënt Hostel

Nog meer bekende gezichten uit de trein

In het Orient hostel ontmoet ik zowaar nog een aantal mensen uit de trein, een Frans fietskoppel. Zij hebben hun fiets gestald bij Anousheh in Teheran en wachten op hun visa voor Turkmenistan en Oezbekistan. Die middag en avond loop ik samen met hun voor het eerst door Yazd.

In de avonduren zie ik voor het eerst het Amir Chakhmaq Complex. De bogen worden dan prachtig verlicht en daar worden veel bijzondere foto’s van gemaakt. Ook het plein trekt veel mensen om te relaxen.

Het Amir Chakhmaq Complex in Yazd

Het Amir Chakhmaq Complex bijzonder verlicht

In de dorm slapen ook twee Duitse fietsmeisjes, die vanuit Duitsland naar Teheran zijn gefietst. Voor de volgende dag staat een verder verkenning van Yazd op het programma.

Verdwalen in de steegjes van Yazd

Het ontbijt in het hostel is goed en samen met de Duitse meisjes maak ik een plan om de bezienswaardigheden van Yazd te bezoeken. Uiteindelijk gaan we de Lonely Planet (link) tour lopen. Tsja, niet echt bijzonder maar wel makkelijk om de meest bijzondere punten te zien. Onderweg komen we nog twee Duitse meisje tegen die de zelfde route lopen. De meisjes doen een internship in Iran.

De kenmerkende Badgir Windtorens in de woestijnstad Yazd

De kenmerkende Badgir Windtorens

Eerst aanschouwen we de kenmerkende badgir windtorens van de woestijnstad Yazd. De torens zorgen voor verkoeling in de gebouwen. Daarna trekken we de oude stad in. Het duurt daardoor ook niet lang of we raken verdwaald in het labyrint van steegjes van de oude stad, niet dat het erg is want er valt veel te zien.

Yazd is namelijk één van de oudste steden die aan één stuk bewoond is. Mede door de speciale ligging bleef de stad buiten alle rampen en oorlogen. Met dit gegeven is Yazd absoluut het bezoeken waard. Vooral de oude stad biedt bijzondere verborgen binnenplaatsen, huizen en winkels.

Al zijn de traditionele huizen leuk van buiten van binnen zijn ze weinig bijzonder voor de prijs die ze aan toegang vragen. Als laatste drinken we mijn lievelingsdrank in Iran, een honingmeloenshake

Een van de vele steegjes in Yazd

Door de hitte een verplichte siësta

In de woestijnstad Yazd loopt de temperatuur in de middag sterk op. Een siësta is absoluut noodzakelijk. Voor de lunch kopen we een heerlijk brood en beleggen we het met feta, komkommer, tomaten en sla. Echt heerlijk!

De inwoners van Yazd zijn conservatiever dan de inwoners van Esfahan, maar zeker ook vriendelijk tegen toeristen. Iraniërs maken graag een praatje of bieden voedsel aan. Meestal laten ze de vrouwen met rust en spreken ze eerst de man aan. Vooral omdat ik met vier vrouwen liep leek het alsof ik hun begeleider was.

De woestijnstad Yazd kent nog veel meer bijzonderheden om te bezoeken. Bijvoorbeeld de Vrijdagmoskee, de Zorostriaanse Dakhmeh stiltetorens en de Ateshkadeh vuurtempel. Al met al mag deze charmante woestijnstad absoluut niet gemist worden bij een bezoek aan Iran.

In de avond eet ik een heerlijke maaltijd in het hostel. Ook heb ik nog een leuk gesprek met een Pool die in China werkt als Engels docent. Je komt wat interessante mensen tegen tijdens het backpacken. De volgende morgen ga ik voor de tweede keer naar Esfahan, een mooie tussenstop voor de route naar Hamadan in het westen van Iran.