Reactie open brief: pandaparkeerplaats goed voor de regio?!

Locatie Pandaparkeerplaats

In een open brief van Ouwehands Dierenpark onderstreept directeur Robin de Lange nogmaals het belang van de geplande pandaparkeerplaats in Wageningen. Het goed en voldoende parkeren is niet alleen voor het dierenpark en haar bezoekers van belang, maar volgens de brief ook voor de regio. De pandaparkeeplaats zou moeten komen op het mogelijke industrieterrein Nudepark 2 fase 2. Het is nieuws, omdat het college van burgemeester en wethouders in Wageningen binnenkort over de bezwaren van de aangevraagde vergunning een uitspraak zal doen.

Niet mengen in politieke aangelegenheden

De directeur van Ouwehands Dierenpark geeft in zijn brief aan zich niet te willen mengen in politieke aangelegenheden in een naastgelegen gemeente. Door deze open brief te verspreiden doen ze dat in mijn ogen alsnog. Al geeft de directeur zelf aan dat ze dit doen om iedere geïnteresseerden op de hoogte te stellen.

Op de hoogte stellen? In ieder geval ook argumenten voor de pandaparkeerplaats verspreiden en daarmee extra druk leggen op de besluitvorming van het college van B&W.

Landelijke uitstraling

De dierentuin met een landelijke uitstraling heeft al langer problemen met het aantal parkeerplaatsen voor haar bezoekers. Bezoekers van Ouwehands kunnen daarom op drukke dagen gebruik maken van de parkeervoorziening van Menzis in Wageningen. Nu met de komst van de panda’s verwacht de dierentuin een forse toename van het aantal bezoekers. Van deze bezoekers rijdt een groot deel door andere gemeenten en daarmee is het niet alleen een Rhenens probleem, maar ook een regionaal probleem.

Pandaparkeerplaats?

In de open brief komt ook de bezettingsgraad  aan de orde. De verwachting van de dierentuin is dat maar 60 tot 80 dagen gebruik gemaakt zal worden van de pandaparkeerplaats. Niet echt een parkeerplaats voor bezoekers van de dierentuin, toch?

Volgens de directeur zal dan 285 tot 305 dagen niet geparkeerd worden. En daar zit volgens mij ook een probleem. Een parkeerterrein dat maar 22% van het jaar gebruikt gaat worden is niet bepaald efficiënt.

Andere gebruikers parkeerplaats?

Zijn er mogelijke andere gebruikers van het parkeerterrein? De open brief geeft bijvoorbeeld aan dat het parkeerterrein voor het bevrijdingsfestival gebruikt kan worden. Zeker een goede optie, maar het is maar één dag extra gebruik en in Wageningen zijn er betere mogelijkheden te vinden.

Een andere groep gebruikers kunnen de werknemers van het nieuwe bedrijventerrein Nudepark 2 fase 1 zijn. Alleen moet volgens de regels parkeren op eigen terrein of in de nabijheid van het gebouw plaatsvinden. Een andere manco is dat het parkeerterrein maar tijdelijk zal zijn en daarmee geen duurzame optie.

Parkeerterrein voor breder gebruik

In mijn ogen is een parkeerterrein voor breder gebruik een betere oplossing. In het weekend en op feestdagen voor bezoekers van de dierentuin en doordeweeks voor forenzen/werknemers. De pandaparkeerplaats voor Nudepark 2 ligt wat mij betreft aan de verkeerde kant om slim gebruikt te worden. Deze parkeerplaats zou vooral bezoekers uit het oosten en het noorden moeten bedienen, daardoor zullen bezoekers dwars door Wageningen moeten rijden

Hieronder zal ik twee mogelijkheden beschrijven die wel voldoen aan het efficiënter gebruik van de ruimte voor verschillende parkeerdoeleinden.

Parkeren op de campus van Wageningen

Als eerste voorbeeld is een mogelijke samenwerking met de Wageningen Universiteit. De dierentuin gaat al samenwerken op voedingsonderzoek, maar zou ook prima kunnen samenwerken op ruimtelijk gebruik. Parkeren op de campus met een busverbinding naar Rhenen station en een tussenstop bij Ouwehands. En…er ligt al een busbaan.

Dus in het weekend en feestdagen een pandaparkeerplaats en doordeweeks parkeren voor werknemers, studenten en bezoekers universiteit en bedrijven. Deze oplossing klinkt plausibel, maar de vraag is of Ouwehands en de universiteit er samen uit komen.

Parkeren dicht bij de snelwegen

Een andere mogelijkheid is zorgen dat auto’s niet door Wageningen gaan rijden, maar dicht bij de bron gaan parkeren. De snelwegen. Bijvoorbeeld het uitbreiden van parkeerplaatsen bij de A12 en de A50 en dan verbinden met het openbaar vervoer en het fietsnetwerk (ov-fiets). In het weekend en feestdagen voor bezoekers van Ouwehands en doordeweeks voor carpoolen en bereikbaarheid FoodValley / campus per openbaar vervoer. Met deze keuze zou ook de busverbinding A12 – Campus en Arnhem – Campus moeten verbeteren. Ook deze oplossing ziet er mooi uit, maar meerdere gemeenten, de provincie en Rijkswaterstaat moeten eerst overeenstemming en middelen vinden.

Slim gebruik maken van de ruimte

Mijn insteek zou zijn, kies een parkeeroplossing waarbij slim gebruik gemaakt wordt van de ruimte door het zoveel mogelijk te benutten. En waarbij het verkeer zo min mogelijk hinder geeft en ondervindt. Daarmee zal het een verbetering zijn voor de regionale bereikbaarheid en is de pandaparkeerplaats inderdaad goed voor de regio.

En nu?

Voor de aanleg van een tijdelijk parkeerplaats is een omgevingsvergunning aangevraagd door de ontwikkelaar. Deze vergunning is nodig om af te wijken van het huidige bestemmingsplan. Het verlenen van de vergunning is een bevoegdheid van het college. Tegen de vergunning zijn een aantal bezwaren ingediend en hier heeft de bezwarencommissie van de gemeente over geadviseerd. Het college van B&W zal nu op korte termijn een besluit moeten nemen over hoe zijn willen omgaan met het advies van de bezwarencommissie.

Het college zit in een moeilijk pakket. Voor- en tegenstanders zullen mogelijke juridische stappen gaan ondernemen als het besluit hun niet bevalt. Niet alleen Ouwehands Dierenpark legt nu druk op het college van B&W, ook Mooi Wageningen, een aantal politieke partijen in de gemeenteraad en ook ik doe mee door deze blog te schrijven. Het is nu aan het college van B&W om een keuze te maken en de belangen af te wegen.

Open brief Ouwehands: Pandaparkeren goed voor de regio

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [4.35 MB]

}

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.