Liften op vakantie: goedkoop en avontuurlijk

Liften voor tolheffing

Liften is een goedkope en avontuurlijke manier van reizen naar een vakantiebestemming. Prachtige ervaringen, aparte ontmoetingen, bijzondere slaapplaatsen en leuke uitnodigingen zullen je soms ten deel vallen. Vrijheid en plezier in het liften staan voorop. Als lifter ben je wel afhankelijk van de vriendelijkheid van de chauffeurs en de inwoners van een dorp of stad.

Met een volgepakte rugzak de deur uitstappen, de camping aflopen of het hostel verlaten en meteen een lift proberen te krijgen is helaas niet altijd mogelijk. Een klein stukje lopen komt toch vaak voor. Het is wel mogelijk om alvast een beginlift te regelen via een liftcentrale op internet. Vaak vragen mensen hiervoor wel een vergoeding, maar begin en eind zijn dan wel duidelijk.

Tips voor liften op vakantie

Op vakantie heb je vaak bagage mee en het einddoel is verder dan liften van stad naar stad. Zorg daarom dat je niet alleen lift en nooit je backpack/bagage eerder in de auto zet dan je partner zit, ook opletten bij het uitstappen! Laat je niet afzetten op rustige plekken of parkeerplaatsen zonder voorzieningen, je komt er moeilijk weg en er is geen mogelijkheid om eten te krijgen. Zorg voor een duidelijke kaart met een totaaloverzicht van de reis. Maar het belangrijkste is, houdt de moed erin! Kijk hier voor meer uitgebreide tips bij het liften of voor een paklijst voor het liften.

Kort ritje, groots vervolg: Doolin, Ierland

Slapen achter de Pub na het liftenNa een lange dag liften in Ierland, proberen we een korte lift (ca 10km) te krijgen van Lisdoonvarna naar Doolin, richting de Cliffs of Moher. Na amper een kwartier wachten stopt een witte bestelbus met een jonge Ier (Nick) aan het stuur. Onze backpacks konden achterin bij de muziekinstrumenten gezet worden. In het gesprek met Nick werd duidelijk dat hij ’s avonds een optreden had in één van de bekendste pubs van Doolin. Dat wilden we zeker wel zien, maar waar konden we slapen? Een camping in de buurt? Nick wist wel waar, een vriendin en ook speler van de accordeon, sliep op de camping. Alleen Nick had een andere oplossing voor het slaapprobleem. Al rijdend belde hij de eigenaresse van de McGann’s Pub om te vragen of wij achter de pub op het gras mochten slapen. En jawel, het mocht!

Doolin McGann's PubAangekomen in Doolin hebben we eerst gezellig gezeten op de camping, daarna heerlijk gegeten en gedronken in de pub. Afsluitend hebben we kunnen luisteren naar het optreden van de band om daarna zo onze tent in te rollen. De sfeer was fantastisch en de Guinness heerlijk! De volgende ochtend mochten we gebruik maken van de douche en een uitgesteld ontbijt. Een flink Irish Breakfast die ik wel kon gebruiken. De oude Ieren zaten al weer aan de Guinness. Toen we wilden vertrekken, kregen we zelfs nog een lift naar de Cliffs of Moher aangeboden!

Van Nederland naar Barcelona

Vanuit een druilige Nederland probeerden we (twee jongens) te liften naar het zonnige en energieke Barcelona, we dachten van te voren dat moet te doen zijn! Vijf dagen later stonden we op het strand aan de Spaanse kust. Het kon sneller, maar we wilden Parijs mijden met de vakantiedrukte. Door de vele ontmoetingen en gebeurtenissen leek het of we langer onderweg waren geweest. Hieronder kort de leukste belevingen op een rij.

Tussenstop liftenEerste dag: ons startpunt was Rotterdam, de eerste lift een spirituele vrouw die ons helemaal naar Dinant bracht. Nog vier liften later kwamen we uiteindelijk aan op een camping in Bouillon. Grappig detail, alle liften die dag (5) waren van vrouwen en dat met twee jongens.

Tweede dag: we verloren een gekregen paraplu en een fototoestel in een auto. Gelukkig kregen we niet snel een andere lift, want onze spullen werden zelfs terug gebracht. Op de zelfde plek kregen we ook nog ruzie met een Fransman, hij zag ons als concurrentie. Hilarisch moment want wij hadden eigenlijk alle tijd, althans zo dachten we maar en schoten daardoor ook niet echt op.

Liften bij de opritDerde dag: na een mindere dag komt vaak een goede, de derde dag kwamen we al aan in Lyon. Een gouden lift van een jonge Fransman. Hij liet ons eerst wat drinken in het net verbouwde huis van zijn ouders om daarna de hele stad per auto te laten zien! Helaas waren de hostels allemaal volgeboekt, een oud krakkemikkig hotel bood uitkomst. Lyon was een prachtige stad en verdiend een langer bezoek dan één dag.

Vierde dag: dezelfde jonge Fransman had met ons afgesproken de volgende morgen een lift te geven naar een perfecte liftplek buiten de stad. Net onze baquette op en gelijk meegenomen voor een lift van zes uur met een Belgisch gezin in een camper, oma mocht op het bed plaatsnemen om ons een zitplek te bieden. De hele weg gekaart met dochter en zoon. Helaas konden ze de weg niet zo goed vinden, mijn kompas en kaart brachten gelukkig uitkomst. Deze dag helaas ook nog geëindigd met meer dan een uur lopen naar een camping aan de Franse kust.

Strand van BarcelonaVijfde dag: begon met een lift van de campingbaas, een goedmakertje want de camping was duur en we hadden niet zo’n beste plek. Deze dag hadden we veel concurrentie van andere lifters, maar er was genoeg aanbod. Voor het eerst met een vrachtwagen mee, net over de grens met Spanje werden we afgezet bij een tankstation. Bijna waren we in Barcelona! “It’s your lucky day!”, zeiden twee jonge Franse vrouwen in een busje, ja hoor we mochten mee naar Barcelona. De laatste lift was toch nog een Spanjaard, een verkoper van koekjes. Aan het strand in Barcelona werden we afgezet met twee pakken koekjes, we have made it!

In Barcelona hebben we gefeest, de toerist uitgehangen, op het strand gehangen en van het leven genoten… ;-)